• Word Lid van Heusden één
  • Omgevingsonderwijs

                         

     

    Vorig jaar schreef ik een artikel voor het Brabants Dagblad over de Bourgondische bloeitijd en hoe die amper naar voren komt in de nationale geschiedschrijving en onderwijs.  De kern van dat betoog was dat Nederland meer is dan de Gouden Eeuw, tulpen en klompen. Maar het is een land waar alle streken hun eigen verleden, cultuur en identiteit hebben.

     

    Bij het aantreden van het kabinet Rutte III zijn we in het (geschiedenis) onderwijs een andere koers ingeslagen, eentje waar kinderen naar het Rijksmuseum moeten, het Wilhelmus moeten leren en er een Nederlandse vlag in de kamer moest komen. Op het eerste gezicht klinkt een poging om meer “eenheid” in het land te krijgen niet slecht, maar het is een trap na naar degene die regionale culturen en dialecten in leven proberen te houden, deze verdwijnen steeds meer.

     

    Veel mensen associëren een multiculturele samenleving met asielzoekers en alle discussies daar omheen. Maar eigenlijk is Nederland altijd al een multiculturele staat geweest. Tijdens de Middeleeuwen bestond Nederland uit verschillende kleine staten. De Republiek tijdens de Gouden Eeuw was een samenwerking tussen verschillende gewesten. Je hebt het grote culturele verschil tussen Protestanten en Katholieken. Maar ook Friezen, Brabanders, Hollanders, etc verschillen qua cultuur van elkaar. Ook gemeentes en kernen kunnen van elkaar verschillen. Ook binnen onze gemeente zie je een verschil tussen bijvoorbeeld de vesting Heusden, het dorp Vlijmen en het kleinere Elshout. Deze verschillen maken onze gemeente en ons land juist zo boeiend en mooi. Een homogeen land is maar saai.

     

    De vraag die ik heb is: Waarom moeten kinderen helemaal naar Amsterdam als er hier in de omgeving ook genoeg te leren is?
    De gemeente Heusden heeft wat dat betreft heel erg veel te bieden: De vesting zelf, de Drunense Duinen en andere natuurgebieden, verschillende technische en agrarische bedrijven en veel historische plaatsen en verhalen. Ik denk zelf dat in onze gemeente kinderen meer kunnen leren dan in het Rijksmuseum en het is nog goedkoper ook! Gelukkig gebeurt dit ook al, de Heemkunde kring heeft programma’s voor scholen, er zijn tochten door de Duinen, verschillende muziekverenigingen hebben ook muziekles projecten op basisscholen en er is nog meer.

     

    Een ander punt in dit verhaal is dat we door meer aandacht te geven aan omgevingsonderwijs de cultuur-, natuursector en het bedrijfsleven in de gemeente een positieve impuls kunnen geven. Het Gouverneurshuis (het museum in Heusden) zou hier bijvoorbeeld extra inkomsten uit kunnen genereren om verder te groeien.  Ook maken we leerlingen vertrouwd met de omgeving en kunnen we ze de verborgen pareltjes van onze gemeente laten zien. Dit weer zorgt voor meer binding met de gemeente. Én als klap op de vuurpijl houden we dat wat Heusden bijzonder maakt in ere!

     

    Rob Klerks

    Nummer 9 op de lijst van Heusden één

     

    Lees hier mijn artikel uit het Brabants Dagblad